مقالات

چگونه قهوه اسپرسو درست کنیم؟

آیا شما هم از پرداخت هزینه برای اسپرسو کافه‌ای خسته شده‌اید و می‌خواهید بدانید چگونه قهوه اسپرسو درست کنیم؟ اصلا جای نگرانی نیست. چرا که با استفاده از چند دستگاه خیلی راحت و بدون دردسر می‌توانید در خانه اسپرسو تهیه کنید.

به طور مثال موکاپات، دستگاه خانگی و شیرجوش از روش‌های دم آوری قهوه اسپرسو هستند. البته که طعم قهوه‌هایی که در کافه تهیه می‌شود کمی بهتر است، اما تهیه اسپرسو در خانه بدون دستگاه برای کسانی که به خوردن قهوه عادت دارند به لحاظ اقتصادی به صرفه‌تر است.

اسپرسو چیست؟

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که اسپرسو در واقع دانه‌های قهوه است در صورتی که اینطور نیست و اسپرسو در واقع نوعی روش دم آوری قهوه بوده که در آن، برای تهیه قهوه با عبور آب نزدیک به نقطه جوش و تحت فشار از قهوه آسیاب شده طی زمانی کم‌تر از 25 ثانیه انجام می‌شود.

حجم یک شات اسپرسو حدود 25 تا 30 میلی‌لیتر است که به آن اسپرسو سینگل گفته می‌شود. رنگ غلیظ قهوه، طعم خالص و همچنین کف روی آن از ویژگی‌های مهم اسپرسو هستند.

روش های تهیه قهوه اسپرسو

روش‌های مختلفی برای درست کردن اسپرسو وجود دارد. ممکن است کسانی که برای دفعات اول می‌خواهند اسپرسو تهیه کنند، دچار سردرگمی شوند. اگر شما قبل از دم آوری قهوه به روش اسپرسو به مراحل تهیه آن با روش‌های مختلف توجه داشته باشید، به راحتی می‌توانید خودتان آن را درست کنید.

طرز تهیه اسپرسو با دستگاه

طرز تهیه اسپرسو با دستگاه کار بسیار راحتی است به شرط  آن‌ که نکاتی را مد نظر قرار دهید تا بتوانید قهوه با کیفیت‌تری داشته باشید. قهوه‌ای که در کافه‌های سرو می‌شود معمولا باکیفیت‌تر از قهوه‌هایی است که در خانه می‌سازید.

چرا که در کافه‌ها دستگاه‌های مرغوب‌ تر و تخصصی‌تری وجود دارد. اسپرسو نام روش تهیه قهوه است و چیزی تحت عنوان قهوه اسپرسو وجود ندارد.

نکات مهم در تهیه قهوه اسپرسو با دستگاه

  • استفاده از دستگاه مرغوب
  • درجه آسیاب مناسب با پرتافیلتر
  • برشتگی ملایم قهوه و رو به تیره

پس از توجه به نکات مهم در تهیه قهوه نوبت به طرز تهیه آن می‌رسد.

اهمیت دانه قهوه با برشتگی مورد نیاز

اگر می‌خواهید بدانید چگونه قهوه اسپرسو درست کنیم؟ باید توجه کنید که استفاده از قهوه تازه و برشته شده در درجه اول اهمیت زیادی دارد. بهتر است شما دانه‌های قهوه را خودتان خریداری کرده و آسیاب کنید.

در صورتی که پودر قهوه آماده انتخاب شماست، می‌بایست به تاریخ رست یا برشتگی آن توجه داشته باشید( اگر نمی داند رست قهوه به چه معنی است می توانید مقاله “رست قهوه چیست ” را مطالعه فرمایید). همچنین به مقدار کافی قهوه تهیه کنید تا قبل از این‌که تازگی خود را از دست بدهد، به اتمام برسد. میزان آسیاب شدن قهوه‌ای که با دستگاه آماده می‌شود با موکاپات متفاوت است.

 

طرز تهیه قهوه اسپرسو با دستگاه
طرز تهیه قهوه اسپرسو با دستگاه

 

طرز تهیه قهوه اسپرسو با دستگاه قهوه ساز

1-روشن کردن دستگاه اسپرسو ساز 

ماشین پرتافیلتر را باید دقایقی قبل از دم آوری روشن کنید تا گرم شود.

2-توجه به مخزن آب دستگاه

قبل از این‌که بپرسید چگونه قهوه اسپرسو درست کنیم؟ باید به مخزن آب دستگاه توجه داشته باشید. ابتدا می‌بایست مخزن آب را پر کنید. اگر دستگاه به منبع آب وصل نیست،

آب تصفیه شده را به صورت دستی خودتان به آن اضافه کنید. در این مرحله دمای آب بسیار اهمیت دارد و باید بین 197 الی 204 درجه فارنهایت و 92 تا 96 درجه سانتی‌گراد باشد.

3-تمیز کردن دستگاه اسپرسو

پرتافیلتر را از دستگاه جدا کرده و آن را با یک پارچه مرطوب تمیز کنید.

4-تنظیم کردن مقدار قهوه برای یک شات اسپرسو

در صورتی که بخواهید اسپرسو سینگل تهیه کنید، یعنی 25 تا 30 میلی‌لیتر، می‌بایست 7 گرم پودر قهوه بریزید و اگر دبل اسپرسو یعنی 50 تا 60 میلی‌لیتر می‌خواهید این میزان باید بین 14 تا 18 گرم پودر قهوه باشد.

5-فشرده کردن اسپرسو

آیا این سوال را می‌پرسید که چگونه قهوه اسپرسو درست کنیم؟ می‌بایست به این نکته توجه کنید که در مراحل تهیه قهوه، فشرده کردن آن با دستگاه اهمیت زیادی دارد. پس از ریختن پودر قهوه در پرتافیلتر، باید سطح آن را با دست صاف کنید تا همه پودر قهوه با پرتافیلتر یکسان شود.

پس از آن با کوبه قهوه یا همان تامپر قهوه‌تان را فشرده کنید. این فشار باید یکسان به همه پودر وارد شود تا آب به مقدار مساوی از آن عبور کند. برای این‌کار می‌توانید، پرتافیلتر را روی یک سطح صاف قرار قرار داده و به صورت مساوی با فشار 13.5 کیلوگرم با تامپر آن را فشرده کنید.

6-عصاره گیری اسپرسو با دستگاه خانگی

برای عصاره گیری اسپرسو با دستگاه باید مراحل زیر را به درستی انجام دهید.

اتصال پرتافیلتر به هد گروپ

قبل از اتصال پرتافیلتر، باید هد گروپ را روشن کنید تا آب از آن عبور کند. این‌کار باعث می‌شود اگر قهوه‌ای از عصاره گیری قبل روی هد گروپ مانده باشد، پاک شده تا اسپرسو تازه طعم بهتری به بگیرد. پس از آن می‌توانید پرتافیلتر را به هد گروپ متصل کنید.

زمان استاندارد عصاره گیری اسپرسو

مرحله بعدی در درست کردن قهوه اسپرسو، این است که باید پس از روشن کردن دستگاه، دکمه شات‌گیری را فشار دهید و در این مرحله باید حواستان به زمان باشد. گرفتن یک شات اسپرسو حدود 25 ثانیه طول می‌کشد. قهوه‌ای که با دستگاه اسپرسوساز ساخته می‌شود یک لایه خامه کرم رنگ روی آن شکل می‌گیرد.

 

طرز تهیه اسپرسو در خانه
طرز تهیه اسپرسو در خانه

 

طرز تهیه اسپرسو در خانه

قبل از این که بدانید چگونه قهوه اسپرسو درست کنیم؟ باید با روش تهیه این قهوه در خانه آشنا شوید. چرا که با این‌کار می‌توانید یک قهوه خوش عطر و طعم را خودتان آماده کنید. ابتدا می‌بایست دستگاه اسپرسوساز خانگی یا موکاپات بخرید. ذرات آسیاب شده قهوه را در پرتافیلتر آن بریزید. در این روش، دستگاه آب را داغ کرده و با فشار یکسان از بین ذرات قهوه عبور می‌دهد و در نهایت قهوه شما پس از عصاره گیری حاضر است.

طرز تهیه اسپرسو دوبل با دستگاه خانگی

یکی دیگر از کاربرد دستگاه خانگی اسپرسو ساز یا موکاپات، تهیه دبل اسپرسو بوده که بسیار ساده است. در حالت عادی همانطور که می‌دانید 7 گرم قهوه برای اسپرسو تک نیاز دارید تا 30 میلی‌لیتر شات قهوه تهیه شود.

اما زمانی که بخواهید اسپرسو دبل داشته باشید، 14 گرم قهوه در دستگاه مخصوص دبل بریزید تا 50 میلی‌لیتر قهوه عصاره‌گیری شود. غلظت و کافئین قهوه دبل بیش‌تر است. همچنین طعم و عطر بالاتری نسبت به اسپرسو سینگل دارد.

طرز تهیه قهوه اسپرسو در خانه بدون دستگاه

شما می‌توانید بدون دستگاه اسپرسوساز خانگی یا همان موکاپات هم اسپرسو آماده کنید. اما ممکن است بپرسید چگونه قهوه اسپرسو درست کنیم؟ می‌توانید برای این‌کار از فرنچ پرس، ایروپرس یا شیر جوش هم استفاده کنید. البته که استفاده از موکاپات و شیر جوش برای دم‌آوری قهوه رایج‌تر هستند.

طرز تهیه قهوه اسپرسو با شیر جوش

شیرجوش یکی از کاربردی‌ترین و ساده‌ترین دستگاه‌ها برای تهیه قهوه اسپرسو است. می‌بایست یک لیوان آب سرد را داخل شیر جوش بریزید و آن را روی حرارت قرار دهید.

کمی صبر کنید تا آب به درجه جوش برسد. سپس 2 قاشق چایخوری پودر قهوه آسیاب شده در آن بریزید. در این روش اصلا نباید قهوه را هم بزنید، بلکه باید خودش در آب حل شود تا پس از عصاره‌گیری به غلظت مناسب برسد.

پس از این‌کار می‌توانید قهوه را از صافی رد کرده و سپس میل کنید. در درست کردن قهوه با شیر جوش خامه‌ای که روی قهوه اسپرسو توسط دستگاه ساخته می‌شود، وجود ندارد اما برای تهیه اسپرسو مناسب است.

طرز تهیه قهوه اسپرسو با موکاپ

این دستگاه اسپرسو ساز خانگی شبیه به شیرجوش است و یک مخزن آب در زیر و یک فیلتر برای ریختن قهوه در وسط  و همچنین یک مخزن برای عصاری‌گیری در بالای آن قرار دارد.

شما می‌بایست ابتدا به اندازه کافی مخزن آب را پر کرده، قهوه را در سبد فیلتر بریزید و پس از آن دستگاه را روی شعله ملایم گاز قرار دهید. آب در مخزن جوشید و با فشار به قهوه‌ها برخورد کرده و با کمک فیلتر از بالای آن رد می‌شود، پس از آن به درون مخزن بالایی می‌ریزد و در نهایت شما یک قهوه خوش عطر و طعم دارید.

روش های ساختن خوشمزه ترین قهوه اسپرسو

ممکن است  این سوال برایتان پیش آید که چگونه قهوه اسپرسو درست کنیم؟ برای پاسخ به این سوال این نکته را در نظر بگیرید که روش‌های متفاوتی برای تهیه قهوه وجود دارد. اما رایج‌ترین آن‌ها تهیه اسپرسو با استفاده از دستگاه اسپرسوساز خانگی است.

کار کردن با این دستگاه راحت بوده اما می‌بایست نکاتی را در نظر بگیرید. این نکات شامل کار کردن درست با دستگاه اسپرسوساز است. البته روش‌های دیگری مانند استفاده از شیرجوش یا موکاپات هم برایتان مناسب است با این تفاوت که شاید فوم مورد نظر روی اسپرسو ظاهر نشود.

طرز تهیه قهوه اسپرسو با دستگاه خانگی چگونه است؟

بهترین روش برای درست کردن اسپرسو در خانه، استفاده از دستگاه اسپرسوساز خانگی است.

روش كف كردن قهوه اسپرسو با دستگاه چگونه است؟

فوم روی قهوه با دستگاه حاصل می‌شود و احتمال تشکیل فوم با موکاپات کمتر است.

طرز تهیه قهوه اسپرسو با شیرجوش چگونه است؟

بله با استفاده شیر جوش و صافی تهیه اسپرسو ممکن است البته باید به اندازه دانه‌های آسیاب شده قهوه توجه داشته باشید.

5/5 - (4 امتیاز)

نوشته های مشابه

‫۳ نظرها

  1. چگونه قهوه اسپرسو درست کنم خیلی محتوای خوبی بود چون با روش های آن اشنا شدم به آسان تزین روش اسپرسو خود را خانگی درست کردم و میل کردم… جای همه عزیزان خالی

  2. سلاممم خیلی نیاز داشتم به اینکه چطوری خودم بتونم قهوه درست کنم و از اینکه با این مقاله عالی تونستم جواب نیاز مو بگیرم خوشحالممممم

  3. من بعد از چندین سال تازه متوجه شدن که چه جوری قهوه درسا کنم.
    ممنون از این اطلاعات خوب و کاملتون خیلی زحمتکشیدید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا