مقالات

تفاله قهوه برای چی خوبه | با قهوه مانده چکار کنیم؟

تفاله قهوه برای چی خوبه؟ تفاله قهوه برای لاغری خوبه ؟ با قهوه مانده چکار کنیم؟ خیلی از ما بعد از خوردن قهوه این فکر از ذهنمون عبور میکنه که با تفاله قهوه چیکار کنیم؟ آیا تفاله قهوه را باید خورد؟ یعنی دوباره بریزیمش سطل آشغال یا نه؟ در صورتیکه تفاله قهوه مصارف بسیار زیادی دارد که تا به حال نشنیده‌اید و یا به آن توجه نکرده‌اید. در این مقاله از کافه بام به برخی از خواص و کاربردهای تفاله قهوه می‌پردازیم تا از این پس برای دور ریختن آن تجدید نظر کنید و از این ماده پر کاربرد استفاده کنید.

تفاله قهوه برای لاغری

تفاله قهوه ممکن است در برخی موارد به عنوان یک روش کاهش وزن مطرح شود، اما باید توجه داشت که این موضوع هنوز مورد تحقیقات بیشتری قرار نگرفته است و نتایج دقیقی در این زمینه وجود ندارد. در اینجا چند نکته مربوط به تفاله قهوه و کاهش وزن را بررسی می‌کنیم:

قهوه حاوی کافئین است که می‌تواند متابولیسم بدن را تحریک کند و موجب افزایش سطح انرژی و سوزاندن چربی در برخی افراد شود. اما توجه داشته باشید که تفاله قهوه کمترین میزان کافئین را دارد و به‌عنوان منبع اصلی آن به‌شمار نمی‌رود. اثرات سیری: مصرف تفاله قهوه ممکن است باعث ایجاد حس سیری در شما شود و در نتیجه مقدار غذا مصرفی را کاهش دهید.

این مسئله می‌تواند در کاهش وزن موثر باشد. مصرف تفاله قهوه ممکن است موجب افزایش مصرف آب در بدن شما شود. مصرف مقدار کافی آب در روز به کاهش وزن کمک می‌کند ولی مصرف تنها تفاله قهوه به‌عنوان جایگزین مایعات کافی نباید در نظر گرفته شود. در نهایت، مهم است که تغذیه سالم و متنوعی داشته باشید و به همراه فعالیت بدنی منظم، کاهش وزن را انجام دهید.

ممکن است بهتر باشد به جای تکیه بر تفاله قهوه، به مصرف کمتر قند و چربی، افزایش مصرف میوه‌ها و سبزیجات، و انجام ورزش همراه با غذاهای سالم و متنوع بپردازید. در کل، هیچ ماده یا مکمل معجزه‌ای وجود ندارد که به تنهایی باعث کاهش وزن شود. برنامه‌های موفق کاهش وزن به‌طور کامل بر تغذیه مناسب، میزان کالری مصرفی، فعالیت بدنی و سبک زندگی سالم تأکید می‌کنند.

در نهایت، همواره توصیه می‌شود تا از منابع معتبر و پزشکان متخصص دریافت اطلاعات کنید و برنامه کاهش وزن خود را با دقت و هوشمندی اجرا کنید.

تفاله قهوه چیست؟

تفاله قهوه حاوی مقدار زیادی از آنتی اکسیدان های متعدد، از جمله اسید های هیدروکرنیک و پلی فنول ها است. اسیدهای هیدروکرنیک در خنثی سازی رادیکال های آزاد و جلوگیری از استرس اکسیداتیو بسیار موثر هستند.

جالبه بدونید هر روز بیش از 2 میلیارد فنجان قهوه در سراسر جهان مصرف میشه که بیشتر تفاله قهوه های مورد استفاده برای تهیه این فنجونها دور ریخته میشوند و سالانه نزدیک شش میلیون تن از این پسماندها برای دفن زباله ارسال می شوند.

قطعاً این مقدار پسماند برای محیط زیست میتونه خطرناک باشه مخصوصاً اگه بدونید که تجزیه پسماند قهوه باعث آزاد شدن گاز متان به جو می‌شود. متان دومین گاز گلخانه ای است و پتانسیل گرم کردن کره زمین را تا 86 برابر بیشتر از گاز دی اکسید کربن دارد.شما می توانید به راحتی و با استفاده از دستورالعمل های ساده  از فواید و استفاده مجدد از تفاله قهوه بهره مند شوید.

روش های خلاقانه برای استفاده مجدد از تفاله قهوه

تمام این روش هایی که قصد داریم برای استفاده از پسماند قهوه براتون توضیح بدیم قبلا به طور دقیق بررسی و آزمایش شده که تفاله قهوه برای چی خوبه، ولی توصیه میکنم هرکدام از آنها را خواستین به طور عملی استفاده کنید، آن را در حجم کم انجام داده و پس از نتیجه گرفتن؛ آن را در حجم بالا انجام دهید.

تفاله قهوه برای دفع حشرات
تفاله قهوه برای دفع حشرات

استفاده از تفاله قهوه برای دفع حشرات

مطالعات نشان می‌دهد که یکی از خواص و مزایای کافئین موجود در قهوه این است که مانند یک سم عمل می کند. کافی است تفاله قهوه را در ظرفی ریخته و در محیط مورد دلخواه خود قرار دهید. زیرا ثابت شده است که در دفع پشه، مگس میوه و سوسک نیز موثر است و برای دور نگه داشتن آفات دیگر مانند یک سم عمل می‌کند. همچنین در مکان هایی که مورچه ها هستند تفاله قهوه بریزید آن ها آن را به خانه می برند و می خورند. این روش چند هفته طول می کشد تا ببینید، اما بعد از مدتی متوجه کاهش جمعیت مورچه ها خواهید شد.

نحوه استفاده تفاله قهوه برای گلدان
نحوه استفاده تفاله قهوه برای گلدان

خاصیت تفاله قهوه برای گلدان

به طور معمول، خاک به تنهایی و مخصوصا بعد از مدتی دیگر حاوی مواد مغذی ضروری مورد نیاز برای رشد مطلوب گیاه نیست، بنابراین اکثر باغ‌ها باید کوددهی شوند تا اطمینان حاصل شود که گیاهان غذای مورد نیاز برای زنده ماندن و رشد را دریافت می‌کنند.

در واقع، پودر قهوه حاوی بسیاری از مواد معدنی ضروری برای رشد گیاهان از جمله نیتروژن، کلسیم، پتاسیم، آهن، فسفر، منیزیم و کروم است. تفاله قهوه همچنین ممکن است به جذب فلزات سنگین که می‌توانند خاک را آلوده کنند، کمک کند. علاوه بر موارد فوق، تفاله قهوه به جذب کرم‌ها کمک می‌کند که مطمئناً برای باغ بسیار مفید هستند. برای استفاده از تفاله قهوه به عنوان کود، کافی است آن را روی خاک در اطراف گیاهان بپاشید.

تفاله قهوه برای پوست
تفاله قهوه برای پوست

خواص تفاله قهوه برای پوست (اسکراب)

پوست بدن و صورت یکی از حساس ترین نقاط بدن است.پوست زیبا و سالم باعث ایجاد ظاهری بهتر و ایده آل تر است. آسیب پذیری پوست بالا بوده و درمان آن زمان بر در برخی موارد صدمات پوستی غیر قابل درمان است.

خواص تفاله قهوه برای پوست بی نظیر است و یکی از مواد موثر و مفید برای زیبایی پوست است. ذرات موجود در قهوه به عنوان یک لایه بردار عمل می‌کند و به حذف کثیفی و سلول‌های مرده پوست کمک می‌کند.

کافی است ته قهوه را با کمی آب یا روغن نارگیل مخلوط کرده و مخلوط را مستقیماً با دستان خود روی صورت بمالید. خاک قهوه را می‌توان با مقدار کمی عسل مخلوط کرده و به عنوان اسکراب استفاده کرد.. شاید جالب باشه بدانید که از تفاله قهوه برای پوست چرب نیز استفاده می شود.

کلاژن یک پروتئین تولید شده توسط سلول های ما است که کمک می کند تا پوست ،جوان تر شده واستحکام  آن بیشتر شود. هنگامی که ما جوان هستیم، پوست ما شاداب و نرم است، زیرا به طور مداوم خود را بازسازی می کند، اما با گذشت زمان، تولید کلاژن کاهش می یابد و کلاژن موجود می تواند به دلیل عادت های بد پوست و قرار گرفتن در معرض آفتاب، آسیب ببیند.

 کافئین موجود در پودر قهوه دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی است که می‌تواند از پوست در برابر آسیب‌های ناشی از نور خورشید محافظت کند و همچنین می‌تواند جریان خون را افزایش دهد که به سلامت کلی پوست کمک می‌کند. در ادامه با چند تا از بهترین و معروف ترین ماسک ها برای صورت آشنا می شویم :

  • ماسک تفاله قهوه و عسل
  • ماسک تفاله قهوه و ماست
  • ماسک تفاله قهوه و گلاب
  • ماسک تفاله قهوه برای مو
  • ماسک تفاله قهوه برای لک صورت
تفاله قهوه برای مو خوب است؟
تفاله قهوه برای مو خوب است

فواید تفاله قهوه برای مو و رفع شوره سر

کافئین موجود در قهوه، یک ماده عالی برای تقویت مو و پرپشت کردن مو است. برای استفاده از قهوه جهت تقویت مو، کافیست کف دست خود را با تفاله قهوه پر کنید و سپس آن را به مدت ۱ الی ۲ دقیقه روی مو و پوست سر خود ماساژ دهید. سپس طبق معمول موها را با شامپو بشویید. تفاله قهوه علاوه بر تقویت پوست سر و ریشه و ساقه موها، شوره سر را هم از بین می‌برد.

البته ماساژ پوست سر با تفاله قهوه برای کسانی که دارای موهای روشن و بلوند هستند، بخصوص برای افرادی که موهای خود را رنگ یا دکلره کرده‌اند، توصیه نمی‌شود، زیرا باعث تغییر رنگ مو می‌شود.

تفاله قهوه برای از بین بردن خش روی چوب
تفاله قهوه برای از بین بردن خش روی چوب

تفاله قهوه برای از بین بردن خش روی چوب

اگر مبلمان چوبی دارید و خط و خش روی آن افتاده است، می‌توانید تفاله قهوه برای از بین بردن خش روی چوب استفاده کنید. با تهیه خمیر غلیظی با استفاده از تفاله قهوه و سپس مالیدن آن با پنبه روی مکان مورد نظر به مدت ۵ الی ۱۰ دقیقه و سپس پاک کردن آن با یک تکه پارچه پنبه‌ای از اثر جالب آن شگفت زده خواهید شد.

پس از انجام این کار متوجه می‌شوید که این فرایند با رنگ آمیزی چوب به رنگ قهوه‌ای تیره به صاف شدن خراش و پنهان شدن آن کمک می‌کند. کلیه کاری که باید انجام دهید این است که رسوب قهوه را روی خراش بکشید تا به رنگ دلخواه برسید.

کمپوست درست کنید

تفاله قهوه سرشار از نیتروژن است. در صورت استفاده عاقلانه، آنها می توانند منبع بسیار خوبی برای مواد مغذی خاک باشند. حتما دقت داشته باشید که از آنها به طور مستقیم روی گیاهان خود استفاده نکنید، حتما آنها را قبل از پاشیدن در گلدان خود همیشه یکدست و خورد کنید چرا که که اگر یکجا و بدون خورد کردن آنها را روی خاک گلدان بریزید، قبل از اینکه گیاهان بتوانند مواد مغذی مورد نیاز خود را جذب کنند، ترکیب دانه های قهوه تخریب می شود.

در مرکز بازیافت زباله های آلی هنگ کنگ، جایی که تفاله های قهوه نسپرسو را جمع آوری می کنند، آنها را با انواع دیگر زباله های مواد غذایی مخلوط می کنند و مخلوط را درون یک تونل کمپوست قرار می دهند تا روند تخریب و تجزیه قهوه را تسهیل کند. سپس مخلوط  مرتباً هم زده می شود تا به طور مناسب هوادهی شود و بعد از اینکه میکروارگانیسم ها کار خود را انجام دادند، کمپوست بالغ شده و آماده مخلوط کردن با خاک است.

کمپوست همان کودی است که اغلب برای گیاهان استفاده می‌شود، کمپوست حاصل از تفاله‌های قهوه فوق‌العاده است، حتما آن را امتحان کنید. درست کردن کمپوست بسیار آسان است و مواد مغذی مفیدی را به خاک شما اضافه می‌کند. تفاله قهوه مورد استفاده برای کمپوست ماده سبز محسوب می‌شود و نباید بیشتر از ۲۵٪ از کل توده کود شما را تشکیل دهد.

از بین بردن بوی بد یخچال با قهوه
از بین بردن بوی بد یخچال با قهوه

از بین بردن بوی بد یخچال با تفاله قهوه

بررسی ها نشان داده که تفاله قهوه به خنثی سازی بوهای نامطبوع خیلی کمک می کند، بنابراین یکی از بهترین راه های استفاده از آن، قرار دادنش در یخچال به عنوان بوی پاک کننده و بوگیر است. خیلی از ما با بوی بد یخچال مواجه شدیم که دلیل های مختلفی داره؛ از خراب شدن یک ماده غذایی گرفته تا خرابی گاز و موتور یخچال. برای راحت شدن از شر این بوها میتونید به پسماند قهوه پناه ببرید.ر

وش استفاده از قهوه برای این کار ابتدا باید با قرار دادن مقداری از تفاله قهوه در نزدیکی پنجره یا مکان هایی که دارای تهویه مناسب هستند،  آن را ابتدا به خوبی و به طور کامل خشک کنید. برای این کار نیازی به جوش شیرین ندارید! کافی است یک کاسه تفاله قهوه را در یخچال قرار دهید تا بوهای مختلف یخچال را به خود جذب کند. بعد از انجام این کار، به جای اینکه تفاله‌ها را دور بریزید، آن‌ها را درون کمپوست باغچه خود بریزید. از این طریق دو بار از تفاله قهوه که قرار بود دور ریخته شود، استفاده کردید، به همین راحتی!

 رفع بوی بد توالت ایرانی
رفع بوی بد توالت ایرانی

رفع بوی بد دستشویی

تفاله قهوه یک تمیز کننده طبیعی و ارگانیک است که مانع از گرفتگی لوله ها می شود. این ماده خاصیت پیشگیری کننده دارد، چون باعث دفع ضایعاتی می شود که سفت شده و راه آب را می گیرند. کافیست مقداری تفاله قهوه را در راه آب و چاه توالت و غیره بریزید و آب ولرم بریزید تا حل شده و لوله ها را تمیز کند.

در اینجا روشی رضایت‌بخش برای استفاده سریع از تفاله قهوه وجود دارد! از مقدار بسیار کمی از آن برای کمک به از بین بردن بوی نامطبوع توالت استفاده کنید. مقادیر زیاد آن ممکن است لوله‌ها را مسدود کند، بنابراین حتما از مقدار بسیار کم استفاده کنید و آن را با مقدار زیادی آب شستشو دهید.

بهترین روش شستن ظروف
بهترین روش شستن ظروف

شستن ظروف با تفاله قهوه

بافت زبر تفاله قهوه آن را به یک پاک‌کننده عالی برای تمیزکردن لکه‌های سخت از روی وسایل آشپزخانه تبدیل کرده است. شما می‌توانید با استفاده از تفاله قهوه ظرف‌ها و باقی‌ماندهٔ مواد غذایی روی ظروف را به‌راحتی پاک کنید. فقط کافی است مقداری پودر قهوه را به‌طور مستقیم روی قابلمه‌ها و تابه‌ها بریزید و طبق روال معمول، آنها را تمیز کنید. فراموش نکنید که ظروف را به‌خوبی آب‌کشی کنید.

درمان قطعی سلولیت پوست
درمان قطعی سلولیت پوست

درمان قطعی سلولیت پوست

سلولیت درواقع همان چربی‌های بدن است که در بافت‌های همبند زیر پوست در نقاطی از بدن مثل ران‌ها یا باسن رسوب می‌کند. تقریبا ۸۰ الی ۹۰ درصد از خانم‌ها و حتی آقایان با این موضوع درگیر هستند. زمانی که تفاله قهوه حاوی کافئین را به‌شکل موضعی روی پوست دارای سلولیت بمالید، تجزیهٔ چربی‌ها و افزایش گردش خون در آن ناحیه بهتر شده و بنابراین ظاهر سلولیت‌ها کم‌رنگ‌تر می‌شود.

هنگامی که کافئین به صورت موضعی استفاده می‌شود، مانند آنچه در تفاله قهوه وجود دارد، ممکن است به تجزیه چربی‌ها کمک کرده و جریان خون را در ناحیه آسیب دیده از سلولیت افزایش دهد. برای این کار کافی است مقداری تفاله قهوه را با آب یا روغن نارگیل مخلوط کنید. سپس دو بار در هفته به‌مدت ۱۰ دقیقه روی محل موردنظر بمالید.

تفاله قهوه برای دندان
تفاله قهوه برای دندان

تفاله قهوه برای دندان

در همین ابتدای مقاله لازم است به شما بگوییم که قهوه علاوه بر مزایا و خواصی که دارد دارای معایب مختلفی هم است. همچنین تفاله قهوه از جمله موادغذایی است که می‌تواند باعث آسیب رساندن به دهان و دندان شود .

از معایب تفاله قهوه برای دهان و دندان، ایجاد لک (زرد رنگ) روی دندان‌ها است. قهوه حاوی موادی به نام تانن است که نوعی پلی فنول است (این عناصر ریز مغذی هستند و در غذای گیاهی یافت می‌شوند) که در آب تجزیه می شود. تانن علاوه بر قهوه در چای هم یافت می‌شود.

بهترین سم برای از بین بردن کک سگ و گربه
بهترین سم برای از بین بردن کک سگ و گربه

بهترین سم برای از بین بردن کک سگ و گربه

وجود کک در حیوانات خانگی، یکی از رایج ترین مشکلات است. برای درمان این مشکل در حیوانات، می‌توان از تفاله قهوه استفاده کرد. کافی است پس از شستن حیوان خانگی، تفاله قهوه را روی موهای آن مالیده و سپس موها را آبکشی و خشک کنید. پس فراموش نکنید که هر زمان یکی از انواع قهوه فرانسه، قهوه ترک و قهوه اسپرسو را تهیه کردید تفاله آن را دور نریزید چرا که بهترین سم برای از بین بردن کک حیوانات خانگی می باشد.

آیا استفاده مجدد از تفاله قهوه بی‌خطر است؟

نوشیدن قهوه خواص زیادی برای سلامتی دارد، از جمله آنها می‌توان به کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲، سکته مغزی و قلبی و ابتلا به برخی از انواع سرطان اشاره کرد. ممکن است تصور شود که استفادهٔ دوباره از تفاله‌های قهوه خواص مشابهی دارد و بی‌خطر است؛ اما پزشکان زیادی با این کار مخالف هستند.

در تحقیقی مشخص شد شرکت‌کنندگانی که روزانه حدود ۷ گرم تفاله قهوه مصرف می‌کردند، پس از گذشت سه هفته، سطح کلسترول آنها به‌طور متوسط ۲۶ درجه بالاتر رفته است. در دستور تهیه برخی شیرینی‌ها، سس‌ها و مواد طعم‌دهنده به گوشت از تفاله قهوه استفاده می‌شود. درصورتی‌که همیشه از تفاله‌های قهوه به این شکل استفاده نشود، مشکلی ایجاد نمی‌شود.

آیا تفاله قهوه کود است؟

تفاله قهوه‌ی دم کرده نیتروژن مورد نیاز برای رشد و استحکام ساقه را فراهم میکند. تفاله قهوه‌ حلزون و حشرات مضر را دفع میکند و برای کرم خاکی مفید است و باعث میشود این کرم با حفر تونل اکسیژن مورد نیاز برای ریشه فراهم میکند. وقتی گیاه تون در خواب زمستونی و هنگام بیدار شدن نیاز به مواد غذایی داره تفاله قهوه‌یجایگزین خوبی برای گیاه بجای کود های دیگه می باشد.

آیا تفاله قهوه را میتوان خورد؟

بله، آنها خوراکی هستند تفاله‌های قهوه حتی پس از خیس شدن با آب و فیلتر کردن، همچنان حاوی کافئین، آنتی اکسیدان‌ها و فیبر رژیمی هستند - البته در مقادیر کمتر از قبل از دم کردن

4.9/5 - (15 امتیاز)

نوشته های مشابه

‫۱۲ نظرها

    1. تفاله قهوه برای گیاهانی مانند گلیا، خربزه و گوجه‌فرنگی ممکن است مضر باشد، زیرا اسیدیته خاک را افزایش می‌دهد. اما برای گیاهانی مانند آزالیا و کاملیا، می‌تواند مفید باشد.

    1. برای استفاده از تفاله قهوه در گلدان، آن را به عنوان کود آلی در خاک گلدان خود اضافه کنید. تفاله قهوه می‌تواند به خاک مواد آلی و ازت اضافه کرده و به رشد گیاهان کمک کند. همچنین، ممکن است به کنترل شت‌ها و حشرات موذی در گلدان‌ها کمک کند.

    1. اتفاقاً، آب قهوه می‌تواند برای گیاهان مفید باشد. این آب حاوی مواد مغذی از جمله اسیدهای آمینه، پتاسیم، فسفر و نیتروژن است که می‌تواند به گیاهان کمک کند. با این حال، برای اطمینان از اینکه قهوه‌ای که می‌ریزید محدود به مقدار مناسبی است و متناسب با نیاز گیاه است، بهتر است مطمئن شوید که از قهوه با مقدار معقول استفاده کرده و از میزانی که گیاه نیاز دارد بیش‌ازحد نریزید. همچنین باید اطمینان حاصل کنید که این عمل به گونه‌ای انجام شود که به ریشه‌ها گیاه آسیبی وارد نکند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا