مقالات

خواص قهوه اسپرسو چیست؟

این نوشیدنی در زمان‌های خستگی و نیاز به انرژی، بهبود قابل توجهی ایجاد می‌کند. اغلب افراد حتی نمی‌پندارند که نوشیدن اسپرسو می‌تواند به سلامتی کمک کند، درحالی که این قهوه دارای فواید گسترده‌ای است که نباید آنها را نادیده گرفت. در این قسمت از کافه بام، ما به شما کمک می‌کنیم تا تمامی فواید آن را درک کنید، از جمله اینکه اسپرسو چگونه می‌تواند به سلامتی کمک کند.

فواید قهوه اسپرسو

تجربه لاته یا نوکیاتو را داشته‌اید؛ اما آیا تاکنون به خواص اسپرسو و تأثیراتش توجه کرده‌اید؟ اسپرسو، منبعی غنی از کافئین است که معمولاً در صبح یا به عنوان یک میان وعده در بعد از ظهر مصرف می‌شود. این نوشیدنی نتیجه کار مهندسان ایتالیایی است که به دنبال روشی جدید برای تولید قهوه بودند، روشی که به سرعت قهوه را در اختیار مردم قرار دهد.

در آن زمان، علاقه‌مندان به قهوه در اروپا روزانه چند فنجان از آن می‌نوشیدند. واژه “اسپرسو” در زبان ایتالیایی به معنای “سریع‌تر” است که به این نوع تهیه سریع قهوه اشاره دارد. این نوشیدنی دارای غلظت بالاتری نسبت به قهوه معمولی است و بیشتر به رنگ سیاه معروف است. معمولاً بر روی اسپرسو، خامه‌ای نارنجی رنگ قرار دارد که در نتیجه تولید حباب‌های دی‌اکسید کربن در آب گرم است.

آب داغ با فشار زیاد بر دانه‌های قهوه افتاده و حباب‌هایی را تولید می‌کند. به دلیل غلظت بالا و حجم کم، اسپرسو حاوی مقدار زیادی کافئین است و معمولاً طعم تلخی دارد. اما می‌توان آن را با طعم‌های مختلف دیگر نیز سرو کرد. در ادامه، قصد داریم به طور کامل به موضوع خواص اسپرسو بپردازیم. لذا پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

قهوه برای دیابت و فشار خون
قهوه برای دیابت و فشار خون

1-خواص قهوه برای پیشگیری از دیابت

تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف معتدل قهوه ممکن است در پیش‌گیری از دیابت نوع ۲ موثر باشد. این نوع قهوه به دلیل شامل بودن آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد فیتوشیمیکال، می‌تواند به بهبود حساسیت به انسولین و کاهش مقدار گلوکز خون کمک کند.

همچنین، مصرف قهوه می‌تواند به کاهش ریسک مبتلا شدن به دیابت نوع ۲ کمک کرده و اثرات مثبتی بر فعالیت سلول‌های بتا در پانکراس داشته باشد. با این حال، مهم است که مصرف قهوه به میزان معقول و در چارچوب رژیم غذایی کلی تعیین شده باشد و همچنین با پزشک مشورت شود، به ویژه اگر فرد مشکلات سلامتی خاصی داشته باشد.

خواص آنتی اکسیدان قهوه
خواص آنتی اکسیدان قهوه

2-قهوه بزرگترین منبع آنتی اکسیدان

به طور کلی، می‌توان قهوه را به عنوان یکی از بزرگترین منابع آنتی‌اکسیدان‌ها در رژیم غذایی اشاره کرد. در میان مواد مصرفی روزانه، قهوه به دلیل حاوی بسیاری از ترکیبات فنولیک، اسید کلوروژنیک، اسید کافئیک و مواد دیگر، به عنوان یک منبع قابل توجه از آنتی‌اکسیدان‌ها شناخته می‌شود.

این ترکیبات می‌توانند در مقابله با آسیب‌های اکسیداتیو و مواد آزاد رادیکالی کمک کرده و در حفظ سلامت عمومی بدن مؤثر باشند. اما در کنار قهوه، مواد غذایی دیگری مانند توت‌فرنگی، توت سیاه، انگور سیاه، شاه‌تره و برخی نوشیدنی‌ها نیز به عنوان منابع قابل توجهی از آنتی‌اکسیدان‌ها شناخته می‌شوند.

3-خواص قهوه برای قلب

تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف متعدل و معقول قهوه ممکن است به کاهش ریسک بیماری‌های قلبی-عروقی کمک کند. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در قهوه می‌توانند در کاهش التهابات، بهبود عملکرد عروق خونی، و کنترل فشار خون مؤثر باشند که همگی عواملی هستند که ممکن است به سلامت قلب کمک کنند. اما باید به این نکته توجه کرد که این تأثیرات ممکن است به عواملی مثل مقدار مصرف، نوع قهوه (مثلاً اسپرسو یا فیلتر)، و وضعیت سلامتی فرد بستگی داشته باشد

4-قهوه در جلوگیری از آلزایمر و پارکینسون

برای کسانی که هم دوست دارند قهوه بنوشن و هم از احتمال ابتلا به بیماری‌هایی مانند پارکینسون و آلزایمر نگران هستند، یک خبر خوب وجود دارد. بر اساس برخی مطالعات، مصرف معتدل قهوه به کاهش خطر ابتلا به بیماری پارکینسون مرتبط است و این خاصیت احتمالا به کافئین موجود در قهوه مربوط است.

دانشمندان در مورد اثرات قهوه بر جلوگیری از بیماری‌های مغزی مانند پارکینسون و آلزایمر بحث کرده‌اند. برخی فکر می‌کنند که قهوه اسپرسو نسبت به قهوه فیلتر شده دارای مقدار بیشتری کافئین است. این مطالعات برای افرادی که به دنبال خواص قهوه اسپرسو  هستند، ممکن است اخبار خوبی باشد.

خواص قهوه برای کاهش وزن
خواص قهوه برای کاهش وزن

5-فواید قهوه برای لاغری

از دیگر خواص قهوه برای لاغری ، این است که حاوی مقدار بسیار کمی کالری می‌باشد. این مسئله به نفع افرادی است که رژیم‌های غذای کاهش وزن را دنبال می‌کنند. شما می‌توانید بدون نگرانی در رابطه با میزان کالری دریافتی، برای مصرف این ماده اقدام کنید.

مقدار کالری موجود در اسپرسو، به این بستگی دارد که آن را با چه ماده غذایی دیگری ترکیب می‌کنید. همچنین اگر مواد شیرین کننده در کنار این ماده مصرف کنید، کالری آن افزایش پیدا خواهد کرد.

6-قهوه برای بهبود افسردگی

همانطور که اشاره شد، اسپرسو دارای مقدار زیادی کافئین است. کافئین به عنوان یک محرک قوی، می‌تواند بهبود خلق و خو را تسهیل کند. مصرف این ماده باعث افزایش سطح کافئین و دوپامین در بدن می‌شود، که هر دو می‌توانند شما را از افسردگی دور نگه دارند و احساس شادی را افزایش دهند.

بهبود خلق و خوی شما می‌تواند تعاملات اجتماعیتان را بهبود بخشد؛ این امر به انگیزه و اعتماد به نفس شما نیز تأثیرگذار است. اسپرسو می‌تواند به افرادی که با افسردگی شدید دست و پنجه نرم می‌کنند، کمک کند.

7-تاثیر قهوه بر هوش

قهوه می‌تواند بهبودی کوتاه‌مدت در هوش، هشتار و تمرکز فراهم کند، اما این تأثیرات معمولاً موقت و محدود به زمان کوتاهی هستند. مصرف معتدل قهوه ممکن است بر کارایی شناختی تأثیر بگذارد، اما مصرف بیش از حد ممکن است به عوارضی مانند اضطراب، اختلال در خواب و وابستگی منجر شود. تأثیرات قهوه بستگی به مقدار مصرف، تحمل فرد به کافئین و وضعیت سلامتی او دارد.

بهترین نوشیدنی برای درس خواندن
بهترین نوشیدنی برای درس خواندن

8-فواید قهوه برای درس خواندن

قهوه می‌تواند در تقویت تمرکز و توجه در هنگام درس خواندن کمک کند. کافئین موجود در قهوه می‌تواند باعث افزایش هشتار و تمرکز موقتی شود، که ممکن است به شما کمک کند بهتر و متمرکز‌تر مطالعه کنید. اما مصرف متعادل و درست قهوه مهم است؛

زیرا مصرف بیش از حد ممکن است منجر به اضطراب، اختلال در خواب یا وابستگی به کافئین شود که در نهایت ممکن است عملکرد شما را به جای بهبود، آسیب بزند. همچنین، مصرف قهوه قبل از خواب ممکن است باعث اختلال در روال خواب شما شود. بهتر است مصرف قهوه را به مقدار معقول و با توجه به واکنش شخصیتی خودتان مدیریت کنید.

9-بهبود تمرکز 

قهوه اسپرسو ممکن است تمرکز را ارتقا دهد، زیرا انرژی لازم برای فعالیت‌های ذهنی و جسمی را ارائه می‌دهد. تحقیقات نشان داده‌اند که این نوشیدنی می‌تواند ترشح دوپامین را افزایش داده و بر تمرکز موثر باشد. با این حال، مصرف معتدل و توجه به کیفیت خواب نیز مهم است. قهوه اسپرسو به تنهایی نمی‌تواند به طور کامل تمرکز را بهبود دهد، بنابراین توجه به موارد دیگری مانند کیفیت خواب نیز ضروری است.

10-تقویت حافظه بلند مدت 

قهوه اسپرسو ممکن است حافظه بلندمدت را تقویت کند، زیرا به حفظ اطلاعات در مغز کمک می‌کند. برخی مطالعات نشان می‌دهد که مصرف این نوشیدنی می‌تواند عملکرد ذهنی و حافظه را بهبود بخشد، به ویژه برای یادآوری خاطرات گذشته.

افرادی که مشکلاتی در حافظه دارند، ممکن است از مصرف این نوشیدنی برای بهبود عملکرد ذهنی خود بهره‌مند شوند، مثلاً دانش‌آموزان یا افراد در دوران تحصیل. البته، توجه به مصرف متعادل و افزون بر این، اجتناب از مصرف زیاد نیز مهم است.

عوارض قهوه اسپرسو چیست؟
مضرات قهوه اسپرسو

عوارض قهوه اسپرسو چیست؟

مصرف قهوه اسپرسو می‌تواند تأثیرات مختلفی بر روی بدن داشته باشد. این تأثیرات شامل افزایش فشار خون، ضربان قلب بیش از حد، افزایش کلسترول خون، بی‌قراری، بی‌خوابی، ضعف استخوان، کاهش تمرکز و مشکلات در یادگیری کودکان، کاهش وزن، و تغییرات در رنگ پوست می‌شود.

بنابراین، افرادی که مشکلات قلبی یا کلیوی دارند، دردهای مفصلی تجربه می‌کنند، باردار هستند یا کودکان دارند، بهتر است از مصرف این نوع قهوه خودداری کنند تا از عوارض قهوه اسپرسو جلوگیری کنند. به هر حال، قهوه اسپرسو به دلیل افزایش تمرکز و هوشیاری، در بسیاری از افراد محبوب است.

سخن پایانی

خواص متعدد قهوه اسپرسو در این مطلب مورد بررسی قرار گرفت. این نوشیدنی معروف دارای مزایای فراوانی بوده و به بهبود عملکرد قلب و حافظه کمک می‌کند. اما اکثریتی از افراد از طعم تلخ اسپرسو لذت نمی‌برند و ممکن است برای همه مناسب نباشد. بنابراین از مصرف خودسرانه آن خودداری کنید. برای دیدن و خرید انواع قهوه، می‌توانید به فروشگاه اینترنتی قهوه کافه بام مجموعه مراجعه کنید.

5/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مشابه

‫۴ نظرها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا